La repetició és un recurs
fonamental en la construcció textual: facilita la comprensió i fixa les idees
bàsiques del text. Un exemple ben clar és la literatura infantil, que reitera
estructures sintàctiques per tal que els xiquets memoritzen el conte i hi
puguen interactuar. En la rondalla del Cigronet —també coneguda com En Patufet— els pares insisteixen en
la pregunta «Cigronet,
on estàs?», perquè l’han perdut i estan buscant-lo. Cigronet, respon «a la panxa del bou, on no
neva ni plou» fins que finalment el senten. Són dues estructures que es
repeteixen des del nus fins al desenllaç de la història. Ara bé, cal
diferenciar aquesta repetició de la repetició consecutiva, és a dir, la de construccions
en què hi ha una duplicació —fins
i tot multiplicació—
immediata d’un mot. Per exemple, «aquesta jaqueta és de pell pell». Segons la lingüística tradicional, aquest
exemple es considera un defecte de parla per tal com no té sentit repetir una
mateixa paraula. Però en realitat es tracta d’un fenomen ben habitual en la
sintaxi col·loquial que els parlants no senten com a defectuós.
De fet, si ens hi fixem
bé, aquesta repetició consecutiva modifica el significat de l’oració. No és
estrictament el mateix dir «aquesta
jaqueta és de pell» que «aquesta
jaqueta és de pell pell». En el segon
cas, interpretem que es refereix al concepte autèntic, és a dir, a les idees
bàsiques i compartides per tots: la pell adobada d’un animal usada per
confeccionar roba. No entenem, doncs, per pell
pell cap succedani o imitació. Això ens remet a les imatges mentals
col·lectives i, en conseqüència, a la teoria del prototipus segons la quals
classifiquem els elements de la realitat.
Pot ocórrer també que
repetim un adjectiu: «el
dinar estava bo bo». En aquest cas,
hem d’entendre-ho com l’expressió màxima de superlatiu i equival a dir que el
dinar estava boníssim. Com veiem, la repetició consecutiva canvia el significat
amb la qual cosa el tret semàntic d’aquesta reiteració és pertinent. Per tant, com
que té efectes pragmàtic no es pot considerar cap anomalia lingüística. A més,
no cal perdre de vista que la prosòdia, l’entonació, fa un paper molt important a l’hora de descodificar el missatge.
Encara més, aquest fenomen
s’ha estés a altres estructures com ara les locucions adverbials. En l’oració «li ho dic seguit seguit, però no em fa cas»,
observem que la repetició s’ha lexicalitzat de manera que ha passat a ser una
unitat de sentit que significa ‘d’una manera contínua, sense interrupció’. No
podríem dir, contràriament als casos anteriors, «li ho dic *seguit, però no em fa cas».
Així
doncs, la repetició consecutiva no es pot considerar un defecte, com establia
la lingüística tradicional. Al marge dels exemples que hem vist, aquest fenomen
ocorre també amb altres categories gramaticals. Siga com siga, en el cas dels
substantius remet a la interpretació del concepte segons la teoria del
prototipus, mentre que en els adjectius la reinterpretació es refereix al grau
superlatiu.
Excel.lent argumentació, Ferràn. És ben veritat que al llenguatge col.loquial la repetició consecutiva reforça el concepte que es vol remarcar, tot acompanyat per l'entonació adient. A Mallorca a vegades reforçam la segona repetició amb el prefix re- o requete-: "Això és bò rebò requetebò". També a vegades he sentit dir: "Això és mel melassa".
ResponEliminaAcí es diu "això és meleta" o "meeeeel!" (així, allargant la vocal) quan ens referim a una cosa que ens sembla molt bé o molt bona.
EliminaCom diuen els de L'Ausetana: "Habemus pa, pa!", il·lustrat amb un forn de llenya d'on surt fumera blanca.
ResponEliminaTambé volia aportar que hi ha gent qui ens resistim al castellanisme 'estar' per a qualificar la bonesa d'un aliment o plat, i encara diem: "El dinar era bo, bo!".