¿De dónde sois? Sois
estudiantes, ¿verdad? Divendres passat
vaig assistir amb uns amics a un tast de vins de la denominació Utiel-Requena a
la ciutat de València. Hi havia molta gent, sobretot d’aquesta zona
castellanoparlant, però també alguns convidats parlaven valencià amb
naturalitat. No vam tindre cap problema a l’hora de parlar-lo amb els d’Utiel i
Requena perquè l’entenien perfectament. Uns parlàvem valencià i altres,
castellà. Converses bilingües i cap renúncia a la llengua per part de ningú.
Tanmateix,
aquest comportament inusual pel que fa a la llengua va encuriosir una persona
de València que ens va preguntar d’on érem. En dir-li que també érem de València
es va sorprendre i, aleshores, ens preguntà si estudiàvem. Es que como habláis valenciano... Ara érem nosaltres els qui teníem curiositat. Després
de respondre-li que sí que estudiàvem, ens va reconèixer que no tenia cap amistat
a València que parlara valencià. Certament, la llengua dels valencians gaudeix
de major vitalitat d’ús als pobles, però això no ens ha de dur a l’engany: a
València també es parla valencià. És, una vegada més, la història
de la llengua amagada. Parlar-la en tots els llocs ha de ser un fet normal
al nostre territori.
D’altra
banda, la hipòtesi «parlem valencià
perquè som estudiants» té un punt positiu i un altre negatiu. Pensar que la
gent que estudia parla valencià és, sens dubte, positiu. En primer lloc, perquè
el coneixen, l’han estudiat i l’han aprés. D’ací la importància –també
simbòlica– de l’ensenyament en la llengua pròpia, de la immersió lingüística.
I, en segon lloc, perquè el fet d’estudiar en valencià atorga prestigi i
reforça les actituds favorables a la normalització en la mesura que evita
canvis de codi –del valencià al castellà– innecessaris.
Si
l’educació obligatòria i la preuniversitària en llengua pròpia basteixen la
base d’uns coneixements sociolingüístics forts –com la consciència lingüística–,
és la universitat la que forma les persones de manera més crítica i, si
s’estudia la carrera en valencià, perfecciona aquests coneixements
sociolingüístics favorables a l’ús normal del valencià. El futur de la llengua
depèn dels joves i de les properes generacions en tant que el procés de
substitució o normalització lingüística és dinàmic i continu.
Ara
bé, la part negativa té a veure amb el fet d’associar l’ús d’una llengua a un
perfil concret, no general. En aquest cas, als joves que estudien, com si es
tractara d’un sociolecte. Resulta erroni i perjudicial. Perquè, d’una banda, és
fals i, de l’altra, si l’ús social del valencià se circumscriu només a un
col·lectiu o grup social el procés de normalització no pot avançar de cap
manera.
Per què,
doncs, parlem valencià? Aquesta qüestió té moltes respostes possibles i seria
interessant que els valencianoparlants hi reflexionarem. Meditadament,
pausadament, críticament. Potser trobaríem llum sobre què som els valencians.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada