Aquesta
setmana hem assistit a la inauguració apoteòsica del tren d'alta velocitat
entre Madrid i Alacant. Els governants d'ací i d'allà ens l'han
venuda com si fóra la gallina dels ous d'or. Però no teniu la impressió que és
una infraestructura feta pensant en els castellans de manera gairebé exclusiva?
En aquest sentit, m'agradaria comentar dos qüestions en relació amb la política
de transport que se'ns imposa: el model econòmic i la cohesió territorial.
D'una banda, el tram Madrid-Alacant té
a veure amb el model econòmic basat en el turisme de sol i platja. Aquest AVE,
com el de Madrid-València, és la catifa roja cap a la mar. I és que en la ment castellana
ressona la idea que som la platja de Madrid. Una idea repetida i assumida sense
complexos pels nostres governants. Parafrasejant la campanya institucional del Consell, podríem dir: SOM provincianisme, sucursal. De fet, en aquest vídeo (segona part, minut 13) un turista madrileny a Gandia diu
literalment: «D'on he de ser? De Madrid, aquesta és la platja de Madrid!».
I ara ens diran que els turistes també vénen
buscant cultura. Pot ser. Tanmateix, contra aquesta gran capital cultural
castellana no podem sinó dependre'n. Per dir-ho ràpidament: la gent vol
l'original, no la còpia. En qualsevol cas, si nosaltres ofrenem les platges a
Madrid, ells es reserven la Cultura, en majúscula. Per això, al meu parer, per poder competir
culturalment el govern valencià hauria de promoure i consolidar un altre mercat
cultural basat en la nostra identitat diferenciada: la cultura dels valencians
i en valencià. Perquè una economia que es pretén moderna no pot basar-se
únicament en el turisme de sol i platja. Sobretot, perquè és estacional. I,
també, perquè volem i podem ser un referent cultural europeu.
D'altra banda i estretament
relacionada, hi ha la cohesió territorial del País Valencià. Mentre s'inauguren
línies d'alta velocitat entre l'Estat espanyol i les nostres capitals, les
rodalies valencianes —l'autèntica infraestructura que trava el territori—
pateixen les retallades i l'abandonament dels polítics valencians. Un exemple
alarmant és que no hi ha tren per anar de Gandia a Dénia. Hauríem d'agafar el
de Gandia cap a València, després l'AVE a Madrid, l'AVE a Alacant i, des d'ací,
el tren a Dénia. Aquesta és la imatge més absurda de l'Espanya radial.
Així mateix, a ningú que conega
mínimament el País Valencià se li escapa que vivim en un territori de peatges:
per anar a Alacant, a Castelló, Barcelona... També sembla lògic, doncs, que la nostra
via d'eixida a Europa és l'eix mediterrani, una zona estratègia que, en aquests
temps de crisi, és encara més necessària que als anys 90, quan ja se'n parlava. D'aquesta manera, podríem exportar el model econòmic de què hem
parlat, el de la nostra cultura pròpia. De més a més, el corredor mediterrani
cohesionaria econòmicament i lingüísticament els territoris de la catalanofonia.
Però, d'això, ja en parlarem en un altre article.
La política implica triar. I és que
qualsevol acció política comporta una elecció prèvia, que es fa en detriment d'una altra,
com ara travar unes zones del territori estatal i no unes altres. Ni és casual ni,
molt menys, gratuït.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada